روش اندازه گیری کفپوش و پارکت لمینت
پارکت لمینت یک کفپوش فوق‌العاده با روش نصب آسان است که با کمی دقت، شما هم می‌توانید خودتان آن را نصب نمایید. یکی از دغدغه‌های افراد برای خرید پارکت لمینت این است که متراژ مورد نیازشان را نمی‌دانند. در این مقاله با ما همراه باشید تا روش اندازه گیری پارکت لمینت ایرانی، چینی و آلمانی را بررسی کنیم.
فهرست مطالب
  • نحوه محاسبه متر مربع پارکت لمینت
  • آموزش روش اندازه گیری پارکت لمینت
  • وسایل مورد نیاز برای روش اندازه گیری پارکت لمینت
روش اندازه گیری پارکت لمینت و محاسبه قیمت
برای راحتی کار، یک نقشه بسیار ساده از منزلتان را بر روی یک برگه بکشید، سپس هر دیوار را با متر اندازه بگیرید و کنار دیوار مربوطه بر روی نقشه ای که کشیده اید، یادداشت کنید. پس از اتمام متراژ دیوارها، اکنون شما نیازمند محاسبه مساحت هستید، قسمتهایی را که قصد دارید لمینیت یا کفپوش کنید را به صورت فرضی به مستطیل های کوچکتر تقسیم کنید، مساحت هر یک را محاسبه کرده، سپس همه مساحت ها را با هم جمع کنید، تا رقم نهایی بدست آید.
مانند تصویر زیر
روش اندازه گیری کفپوش و پارکت لمینت
نحوه محاسبه قرنیز اطراف اتاق
در این مرحله ما نیازمند متراژ محیط کار هستیم.
مانند تصویر زیر
روش اندازه گیری کفپوش و پارکت لمینت
در محاسبه متراژ قرنیز باید به این نکته توجه داشته باشید که در دور کار ممکن است ارتفاع دیوار از کف تا بالا کمتر از اندازه استاندارد(۸ سانتیمتر، ۱۰ سانتیمتر) قرنیز باشد.
در اینجا دو حالت ممکن است به وجود بیاید:
حالت اول: جاهایی که کمتر از ۵ سانتیمتر است مانند زیر درب ورودی، درب بالکن و… را جداگانه اندازهگیری نمایید تا ابزاری به نام میت برای آنجا محاسبه شود.
حالت دوم:  هم این است که بین ۵ تا ۸ سانتیمتر باشد مانند زیر درب سرویس بهداشتی، حمام، کمد دیواری و… که ابزار دیگری به نام اسکوتیا نیز محاسبه میشود.
علاوه بر متراژ قرنیز و پارکت لمینیت که تا اینجا به دست آورده ایم، چند مورد دیگر هم باقیمانده است، نوبت به پروفیل جدا کننده بین اتاقها میرسد. باید دقت داشته باشید که پارکت لمینیت در مرز بین اتاق و سالن پذیرایی باید بریده شده و بین شکاف برش خورده از پروفیل میانه استفاده شود، حتی اگر شما قصد پارکت کردن اتاق را نداشته باشید، همچنان باید پروفیل اتمام کار که مربوط به از بین بردن اختلاف سطح است را بایستی استفاده کنید.
هنگام نصب پارکت، نیاز دارید که در چند مرحله مختلف مساحت سطح، اختلاف سطح و اندازه پارکت‌ها را اندازه‌گیری کنید. هر چقدر این اندازه‌گیری‌ها را دقیق، اصولی و با توجه به جزئیات انجام دهید فرایند نصب برایتان راحت‌تر می‌شود و نتیجه کار نیز بهتر خواهد شد.
در اولین قدم برای نصب پارکت لمینت باید محاسبه قیمت پارکت لمینت را انجام دهید و سپس با توجه به بودجه و نیاز خاص خود، برند مورد نظرتان را انتخاب کنید. در قدم دوم باید دکوراسیون داخلی و سلیقه شخصی خود را به همراه نوع متراژ و میزان نور محیط مد نظر قرار داده و رنگی که مناسب فضا باشد را برگزینید.
نحوه محاسبه متر مربع پارکت لمینت
هر بسته پارکت لمینت با توجه به اینکه ساخت چه برند و کشوری است، متراژ متفاوتی دارد. پارکت لمینت ایرانی، چینی و آلمانی در بازار بیشتر دیده می‌شوند. اکنون بیایید بررسی کنیم که روش اندازه گیری پارکت لمینت چگونه انجام می‌شود.
آموزش روش اندازه گیری پارکت لمینت
بهترین نحوه محاسبه پارکت لمینت این است که کار را مرحله به مرحله انجام دهید. در مرحله اول، یک نقشه ساده از اتاقی که می‌خواهید پارکت کنید را روی کاغذ بکشید و با یک متر فلزی یا نواری، طول دیوارهای اتاق را اندازه گیری کنید. در این مرحله می‌توانید برای نحوه محاسبه پارکت لمینت از یک شخص دیگر نیز کمک بگیرید.
در این روش اندازه گیری پارکت لمینت باید متر را در پایین‌ترین قسمت دیوار، چسبیده به زمین نگه دارید تا اندازه دقیق هر دیوار به دست آید. اگر اتاق مستطیل یا مربع باشد، کارتان راحت خواهد بود و کافیست تنها ۲ دیوار که گوشه مشترک دارند را اندازه بگیرید تا طول و عرض اتاق به دست آید. اما اگر شکل اتاق غیرمعمول است (مثلا بیش از ۳ ضلع دارد)، اندازه گیری هر یک از دیوارها به صورت جداگانه مهم خواهد بود. اندازه‌هایی که به دست آورده‌اید را روی کاغذ در مقابل دیوارهایی که کشیده‌اید، بنویسید.
اکنون بیایید محاسبه مساحت و متراژ پارکت لمینت در یک اتاق غیرمعمول را بررسی کنیم. اگر اتاق شما شکلی غیرمعمول دارد، کف آن را به بخش‌های مربع یا مستطیلی شکل تقسیم نمایید. این کار را می‌توانید به چند روش انجام دهید: یا به صورت ذهنی یا خط کشی روی زمین یا نقشه‌ای که پیش‌تر روی کاغذ کشیده‌اید. سپس، نحوه محاسبه متر مربع پارکت بدین صورت است که می‌توانید مساحت هر بخش را محاسبه و در انتها باهم جمع کنید تا مساحت کل کف را بدست آورید. برای مثال، اگر اتاق شما به شکل L است، برای روش اندازه گیری پارکت لمینت آن را به دو مستطیل تقسیم نمایید، اندازه هر دو مستطیل را جداگانه محاسبه کرده و سپس این اندازه‌ها را باهم جمع کنید.
اگر اتاق صاف و مستطیل نبود و شکستگی داشت، می‌توانید بیشترین عرض و بیشترین ارتفاع را حساب کنید. برای محاسبه قیمت پارکت لمینت در یک اتاق گرد، کافیست نصف اتاق را به این روش محاسبه کنید:
(شعاع × شعاع × ۳.۱۴) ÷ ۲
اگر اتاق شکل مثلث داشت، می‌توانید از این فرمول استفاده نمایید:
(طول × عرض) ÷ ۲
برای افزایش دقت روش اندازه گیری پارکت لمینت و محاسبه میزان پرتی احتمالی، ۱۰ درصد عدد به دست آمده را اضافه کنید تا دچار کسری نشوید. برای مثال اگر ۳۰ متر به دست آمده است، ۳ متر (۱۰ درصد عدد ۳۰) را به آن اضافه می‌کنیم و متراژ نهایی ما ۳۳ خواهد بود.
وسایل مورد نیاز برای روش اندازه گیری پارکت لمینت
متر نواری: اولین چیزی که نصاب پارکت لمینت نیاز دارد متر نواری است؛ زیرا باید متراژ فضا را اندازه گیری کرده و بر آن اساس تایل‌های لمینت را بچیند.
گونیا: در نصب تایل‌های پارکت لمینت، بخصوص هنگامی که به ردیف‌های کنار دیوار می‌رسیم، باید با گونیا طوری آن‌ها را هم‌سطح قرار دهیم که با دیوار کناری زاویه ۹۰ درجه بسازند.
سخن پایانی روش اندازه گیری پارکت لمینت برای نصب صحیح آن اهمیت بسیاری دارد. در این مقاله روش محاسبه متراژ اتاق برای مراحل نصب پارکت لمینت را به طور کامل بازگو کردیم تا شما خواننده گرامی بتوانید با توجه به بودجه، متراژ و فضایی که می‌خواهید پوشش دهید،‌ مقدار پارکت لمینت مورد نیاز خود را تهیه کنید.
 
پیمایش به بالا